Stream se
FUNKTIONÄRSINFO
Ni som hjälper till som funktionärer är superviktiga för att vi skall kunna leverera en bra slutprodukt. Därför har jag skrivit ihop en liten manual och vägledning som skall hjälpa er vid dessa tävlingar. Ni finner den på www.bannister.se/funktionar
Markeringar i denna färg är ej helt klara tankar från min sida.
Här lite allmänna funktioner som nödvändigtvis inte utförs under själva tävlingen utan snarare innan och efter.
Förberedelser innan
Tävlingsadministrationsprogrammet Antelope
Stream set-up
Troubleshoot
Alla funktioner
1. Tävlingsledare
2. Målpersona 1 (löpningsledare)
3. Målpersonal 2
4. Startpersonal/upprop
5. Vakt
6. Nummerlappsutdelning
7. Väskförvaring
8. Starter
9. Calling
10. Eltid/eltid uppsättning
11. Tävlingssekreterare
20. Uppsättning av livesändningsutrustning
Alla roller (skall sedan länkas in på separata sidor)
1. Tävlingsledare - mer info
Tävlingsledaren har det övergripande ansvaret och det är oftast Per Skoog som har den rollen med eventuellt en assisterande person under själva tävlingen (då jag har flera olika roller). Under Coronatider så är det också tävlingsledaren som ansvarar för att reglementet kring publik/icke publik efterföljs.
2-4. Löppersonal start & mål (OBS! Att ni har individuell info nedan också)
Vid pyttesmå arrangemang är det som är viktigt att göra fetmarkerat på 2-4 (för vi har kanske bara en person då).
Löpningspersonal
Det kan vara bra att veta att vid er så kan ibland den här ”holken” finnas som innehåller en del teknik som kopplas in eller kopplas vidare som skall skyddas mot regn och så innehåller den vår finish cam.
Vår finish cam används dels mot publik men den är också tänkt att den skall ta och användas som back-up för ordningsföljd, dels nu (via att man kan gå in på livesändningen och kolla) och dels i framtiden (via att man tar och spelar in från kameran och då kan gå in via en dator ståendes bredvid och kolla).
Förberedelser
Om koner ej står utsatt skall dessa sättas ut. De står antingen i tornet längst ner direkt till vänster eller i förrådet i första kurvan till höger under läktaren. Konerna tillhör för övrigt Friidrottens Hus. De skall stå med 3 meter avstånd (4 meter är max) i kurvan och på 10 meters avstånd på rakan. Koner skall sättas exakt på skarven där banan går över från raka till kurva (finns eventuellt en markering). Det tar 17 minuter att kona om man gör det själv.
Ta också fram extra koner att sätta ut ifall att gruppstart skall användas (3000 m, 5000 m eller 10 000 m endast).
Ta fram varvräknare och varvklocka om inte detta finns framme. Dessa finns troligtvis direkt till vänster inne i tornet.
Hämta låda med tidtagarur (1 st) samt kamera och stativ (om detta har fixats - annars filma med egen mobil).
Eventuellt kan det vid vissa tävlingar där vi ej har riktig rullande tid istället finnas en skärm där en Ipad är kopplad. Vid denna lösning så måste en person manuellt starta denna samt nollställa den inför varje lopp (målpersonal 2 gör i så fall detta).
2. Målpersonal 1 (löpningsledare)
Denna personen har yttersta ansvaret för de personer som är engagerade vid mål.
Läs även igenom, allt under "2-4. Löppersonal start & mål"
Dessutom har den personen följande uppgifter.
* Ansvarar att det blir uppkonat vid eventuellt gruppstart (samt att konerna tas bort).
* Ställer varvräknaren rätt innan start.
* På 800 m kollar denna person att alla har fötterna bakom linjen, höjer sedan sin arm (och samtidigt startar klockan). Denna uppgift sköts normalt annars av startpersonal 1.
* Tar manuell tid på samtliga deltagare
* Får gärna ropa varvtider till löparna (särskilt om det ej finns rullande tid)
1. Tävlingsledare - mer info
Tävlingsledaren har det övergripande ansvaret och det är oftast Per Skoog som har den rollen med eventuellt en assisterande person under själva tävlingen (då jag har flera olika roller). Under Coronatider så är det också tävlingsledaren som ansvarar för att reglementet kring publik/icke publik efterföljs.
2-4. Löppersonal start & mål (OBS! Att ni har individuell info nedan också)
Vid pyttesmå arrangemang är det som är viktigt att göra fetmarkerat på 2-4 (för vi har kanske bara en person då).
Löpningspersonal
Det kan vara bra att veta att vid er så kan ibland den här ”holken” finnas som innehåller en del teknik som kopplas in eller kopplas vidare som skall skyddas mot regn och så innehåller den vår finish cam.
Vår finish cam används dels mot publik men den är också tänkt att den skall ta och användas som back-up för ordningsföljd, dels nu (via att man kan gå in på livesändningen och kolla) och dels i framtiden (via att man tar och spelar in från kameran och då kan gå in via en dator ståendes bredvid och kolla).
Förberedelser
Om koner ej står utsatt skall dessa sättas ut. De står antingen i tornet längst ner direkt till vänster eller i förrådet i första kurvan till höger under läktaren. Konerna tillhör för övrigt Friidrottens Hus. De skall stå med 3 meter avstånd (4 meter är max) i kurvan och på 10 meters avstånd på rakan. Koner skall sättas exakt på skarven där banan går över från raka till kurva (finns eventuellt en markering). Det tar 17 minuter att kona om man gör det själv.
Ta också fram extra koner att sätta ut ifall att gruppstart skall användas (3000 m, 5000 m eller 10 000 m endast).
Ta fram varvräknare och varvklocka om inte detta finns framme. Dessa finns troligtvis direkt till vänster inne i tornet.
Hämta låda med tidtagarur (1 st) samt kamera och stativ (om detta har fixats - annars filma med egen mobil).
Eventuellt kan det vid vissa tävlingar där vi ej har riktig rullande tid istället finnas en skärm där en Ipad är kopplad. Vid denna lösning så måste en person manuellt starta denna samt nollställa den inför varje lopp (målpersonal 2 gör i så fall detta).
2. Målpersonal 1 (löpningsledare)
Denna personen har yttersta ansvaret för de personer som är engagerade vid mål.
Läs även igenom, allt under "2-4. Löppersonal start & mål"
Dessutom har den personen följande uppgifter.
* Ansvarar att det blir uppkonat vid eventuellt gruppstart (samt att konerna tas bort).
* Ställer varvräknaren rätt innan start.
* På 800 m kollar denna person att alla har fötterna bakom linjen, höjer sedan sin arm (och samtidigt startar klockan). Denna uppgift sköts normalt annars av startpersonal 1.
* Tar manuell tid på samtliga deltagare
* Får gärna ropa varvtider till löparna (särskilt om det ej finns rullande tid)
3. Målpersonal 2
Allt ovan under 00. Löpningspersonal skall läsas igenom
*Sätter igång eventuell manuell rullande tid.
* Sköter varvräknaren
* Filmar antingen med mobil som tillhandahålls eller egen mobil vid målgång (ansvar för att sätta igång den i så fall). Läser då upp namnen högt när de kommer mot mål (lättare för dem då att få ordningsföljden lätt.
* Skickar denna film på whatsapp till den personen som har hand om eltid/tävlingsadministration.
4. Startpersonal & upprop
Allt ovan under 00. Löpningspersonal skall läsas igenom
* Ropar upp löparna innan start
* Delar ut nummerlappar om det ej delats ut innan (endast vid mindre tävlingar), annars får de nummerlapparna vid nummerlappsutdelningen eller i callingen.
* Kolla linjer vid start (om två starters ej finns)
På 800 m subtraheras följande uppgifter
* På 800 m kollar ej denna person på startlinjerna utan detta görs av målpersonal 1 då denna person kollar nedlöpningslinje istället)
På 800 m adderas följande uppgifter
* Nedlöpningslinje koner ut vid 800 m mellan varje heat
* Kolla linjen när de löper in
* Pocka in nedlöpningslinje koner efter de passerat på varv 1 (d.v.s de finns ej där på varv 2 men ställs ut igen efter att de har passerat).
5. Vakt - mer info
Under Corona gäller specifika regler för de evenemang vi har. Vid större evenemang så kan man arrangera utan publik vilket för att vi kan få in 50 + 50 personer via två zoner. Aktiva, funktionärer, tränare och press är de som får komma in men inte mamma, pappa, pojkvän, flickvän rent generellt. På mindre arrangemang går vi på 50-gränsen och ej denna speciallösning ovan och då behövs ej någon vakt men det är tävlingsledarens ansvar att reglementet efterföljs.
Viktigt att notera att aktiva får komma in och hämta nummerlapp och lämna/hämta sin väska men därefter är det först i callingen de egentligen får komma in på arenan. Detta är specifikt viktigt vid större arrangemang att hålla till på 100 % då det annars blir för mycket folk inne på arenan.
6. Nummerlappsutdelning - mer info
Vi delar ut nummerlapparna i boden vid ingången på Slottsskogsvallen och där har vi också väskförvaringen för de som vill lämna in sin väska. Från och med juli 2020 kör vi namn på nummerlappen och ej nummer. Det kan vara samma efternamn men olika sponsorer så därför lägger vi dem grenvis. Har en person samma efternamn i samma gren kommer det stå exempelvis W. Nielsen och J. Nielsen.
Nummerlappen skall sitta på bröstet. Se till att ha ordentligt med nålar.
Om det blir för trång här inne (framförallt köbildning) så flyttar vi ut nummerlappsutdelningen till precis utanför arenan. Ta med stol och bord ut i så fall.
7. Väskförvaring - mer info
Eftersom att de aktiva inte får komma in på arenan så kör vi en väskförvaring vid entrén till Slottsskogsvallen. Problemet just nu är att vi inte längre har nummer på nummerlapparna så systemet här skall vi lösa.
Om det blir för trång här inne (framförallt köbildning) så flyttar vi ut nummerlappsutdelningen till precis utanför arenan. Ta med stol och bord ut i så fall.
8. Starter - mer info
Vi är väldigt bortskämda i Göteborg med att ha hårt arbetande och duktiga starters som utplaceras på tävlingarna - något som vi är mycket tacksamma för då det är en nyckelfunktion.
På mindre tävlingar (speciellt när Anders Östlund är med) så brukar starter hjälpa till med att hålla uppropet. Från och med juli 2020 så kommer vi att använda www.liveresults.se. Fördelen med att använda det, och läsa upp banorna digitalt är att om vi gör en ändring 15 min innan i systemet så syns det 10 sekunder efteråt på liveresults.se. Det gör också att grafiken för livesändning automatiskt uppdateras.
9. Calling
Vid större tävling kör vi en calling, oftast på hyllan strax efter målet. Detta räknas officiellt som utanför arenan då det är avspärrat (fått okej från tävlingsansvarig SFIF) vilket kan vara bra att veta om någon påpekar att det är mer än 50 personer.
Återbud på mindre tävlingar tas in senast 12:00 tävlingsdagen och på större tävlingar 18:00 dagen innan. Därefter görs heatindelningen. Nummerlappsutdelningen är deras första anhalt men officiellt blir det callingen som är den första saken. Vid återbud på löpare (speciellt känsligt där det är skilda banor) behöver den personen som sitter med tävlingsadminprogrammet få detta så att vi kan ändra banor.
1. Du ropar upp löparna och kontrollerar att de har nummerlapp. På heatlistan skall den pace som är bestämd stå. Tyvärr står i dagsläget ej vem som är pacer (vi hoppas de skall addera denna funktionen - men oftast är det den som är längst ut. Upplys om att hen är pace och kontrollera att alla tycker pacen är kvar. I de fall det står efter önskemål så stämmer ni av pace direkt i callingen.
2. Har de ej hämtat ut nummerlapp (boden 10 m ifrån) så fixar ni det.
3. De får gå in cirka 5-7 min innan loppet.
Vid 10 min mellan starterna (standard sommaren 2020) så går ju exempelvis ett 800 m heat i mål efter 2 min och då är det 8 min kvar till start för nästa heat. 5-7 min innan sin start cirka kan de då gå in.
Uppropet kan ske digitalt (men finns ännu ingen funktion för att kryssa i en ruta - jag har efterfrågat det). Det kan därför eventuellt vara bra att ha papper och då hämtar du detta hos eltiden/tävlingsadministration där det också finns en skrivare.
Området skall vara avspärrat med ATA-band så sätt upp det om det inte är det. Häckar eller kravallstaket kan köras ATA-band igenom.
Nummerlappen skall sitta på bröstet. Se gärna till att ha lite extra nålar i callingen.
OM NÅGON INTE KOMMER TILL START: Så skall du meddela detta via en whatsapp grupp som innehåller:
1) Calling
2) Tävlingsledare
3) Löpningsledare
4) Eltid
5) Tävlingssekreterare
6) Speaker
7) Kommentatorer (alla)
8) Ljudteknik (eventuellt)
9) Bildproducent
MER INFO IN HÄR - finns Things från 10 juli 2020
10. Eltid/eltid uppsättning - mer info
Eltiden sätts upp innan tävlingen inkl. rullande tid samt inkoppling till livesändningsutrustning via 20 m nätverkskabel.
Startsignal skall kopplas in med sladd (se film: xxx) och helst skall också displayen kopplas in med sladd (krävs lång kabel).
Den trådlösa boxen (ATU-X) kör på kanal 53: 2452,75 Mhz (enligt uträkning av Christer Falk).
Om rullande tiden krånglar kan man trigga igång den manuellt (bra för livesädningen).
11. Tävlingssekreterare
Har stöd utav eltiden och hjälper också till vid eltiden.
Gör ändringar med kort varsel in mot start.
Fyller också direkt i resultaten. Tänkt på att märka ut eventuellt DNS (did not start) och DNF (did not finish - hararna exempelvis).
Filmar med mobil målgångarna. Eller möjligtvis videokamera överbliven. De har denna vyn.
2020-07-09 xxx
Väder
Balkongen skugga
Calling sol
Innerplan sol (tidsdisplay / finishcam)
20.13
Balkongen, högra sIdan är lugnt
Calling - skugga
Innerplan - i skugga
20. Uppsättning av livesändningsutrustning - läs mer
Livesändningsutrustning sätts upp i god tid.
Ljud kopplas in enligt uppgifter nedan på 27. Ljudtekniker.
Slottsskogsvallens trådlösa mic kopplas in i vårt mixerbord på våning 3 (det lilla) liksom musiken.
21-22. Kommentator 1+2
När förutsättningar tillåter kör vi gärna med två kommentatorer vilket blir mer dynamiskt. I grund och botten håller vi till på våning 3 inomhus där vi har all utrustning och vet att micar funkar. Eventuellt vid finare väder kan vi gå utomhus, lite beroende på vad vi har för kommunikationsmöjligheter (Intercom).
Kommentatorer använder whatsapp på en del av skärmen. CIS på en del skärm och facebook chat från livefeeden för att kunna interagera lite. Enklare stationär med skärm? Eller om de kör med egen där vi har förinstallerat CIS. Allra bästa kanske. Dock om det är olika är det bättre att det är vår utrustning iofs. Men kanske en bärbar till?
23. Intervjuspeaker
Denna person gör dels en del förinspelade intervjuer som vi kan lägga in vid lämplig plats i sändningen men också intervjuer med vinnare eller andra intressanta personer efter avslutad tävling. Vi försöker göra dessa på banan och vi skall tänka till lite hur vi exponerar viss reklam i samband. Bra om den aktive har nummerlappen på sig så att våra sponsorer får bra exponering.
Intervjuspeaker har kommunikation med den rörliga kameran som är den som filmar. På större tävlingar får den också hjälp av en spotter som letar reda/följer de som skall intervjuas så att de kommer upp till vår intervjuzon.
24. Bildproducent
Bildproducenten styr via bildmixern vad som visas ut på sändningen. Det kan också vara den personen som styr OBS/Vmix-källor (exempelvis visa reklam) på mindre tävlingar, så då kombineras funktionerna 24 och 25. Det finns en ljudmixer som en separat person styr på större tävlingar (26). Notera dock att HDMI-källornas ljud styrs via en separat app på datorn och att de skall vara nedsänkta om vi inte vill ha ljud ut.
Bildproducenten har också kommunikation med kameramännen och styr dem till att hitta intressanta kameravinkelar. Han/hon berättar också vilken kamera som just nu är i sändning för att kameramän under tiden de inte är i sändning skall kunna byta objekt att filma, byta position eller helt enkelt vila sig lite. Bildproducenten förvarnar också precis innan han byter kamera så att de är beredda, håller kameran på rätt objekt etc.
Bildproducenten ser troligtvis också saker som inte kameramännen ser (eftersom de kollar i kameran) och kan därmed styra dem dit bildproducenten anser att fokus skall ligga.
Bildproducenten har kommunikation med följande via en intercomlösning som körs på mac (kommande)
1. Fast kamera våning 2 - huvudkamera.
2. Kompetterande kamera våning 2/3.
3. Trådlös kamera innerplan (presentationer, efter målgång, intervjuer etc).
4. Den som intervjuar
5. Kommentatorer evt. om de ej är på samma plats
I början kan denna kommunikation innehålla färre personer.
SET-UP PÅ SKÄRM FÖR BILDPRODUCENT LÄGGS IN HÄR BILD PÅ
Datorn kan vara Per Skoogs Macbook Pro, iMac eller en annan bärbar Mac specifik för ändamålet. Bra med en som inte är för stor?
Visa hur allt är inkopplat i datorn ljud också.
Framförallt styr denne så att vi får bra bildkvalité. Tänk på att det skall synkas med lite reklamtavlor etc (men denna instruktion får även de som filmar).
25. Bildproducent OBS/Vmix
Den här personer används vid större tävling där vi exempelvis behöver visa en del reklam, namnskyltar etc. Notera att alla grafik som startlistor, namnpresentationer etc styrs från ett separat program från IC Control (CIS med TV Graphics).
Bildproducenten styr alltså kamera via bildmixern medan denna bildproducent styr allt annat så som visning av reklam, namnskyltar, förinspelat material. Den har också huvudansvaret för att följa tidsschemat (om det finns ett sådant - tanken är att det skall finnas vid större tävlingar).
Komradio med starterpersonal?
26. Grafik
Vi använder program från IC Control som också kör en del Diamond League tävlingar, bland annat Impossible Games nu i juni i Oslo. De har färdigutvecklade program för tävlingsadministration och TV-grafik som är sammankopplade och sömlösa.
Datorn skall vara i strömsparläge. Om skärmen släcks så fryser också grafiken där du senast var och du kan inte trycka på clear innan du väckt skärmen. "Bildproducent OBS/Vmix) kan trycka bort NDI-källan dock så det går att få bort den vägen.
Gör vi exempelvis en ändring i startlistan så är den uppdaterad överallt på 5-10 sekunder. Grafikerns uppgift är att lägga upp:
1. Startlistan
2. Göra namnpresentationer en och en
3. Lägga in klockan
4. Eventuellt lägga in vem som vann (notera att vi vill ha resultatet på den personen. Och dubbelkolla så att rätt resultat poppar upp på vinnaren och inte tvåan (eltiden kan ju göra ett misstag och det är bättre att vi upptäcker det än tittaren).
5. Lägga ut full resultatlista.
Här sker intern kommunikation mellan bildproducent, kommentatorer och grafikern så att vi tajmar det snyggt (gäller att ljud inte plockas upp i kommentatorers micar vilket vi får prova oss fram så det funkar).
GUIDE FÖR ATT SÄTTA IGÅNG GRAFIKEN OM NÅGOT KRÅNGLAR, OCKSÅ FILM
27. Ljudtekniker
Lyssnar på ljudet från mixerbordet. Notera att vi använder följande uppsättning och att troligtvis alla micar inkopplade hörs samtidigt.
Master
Detta ljudet är det som höras i livesändningen. Sladdar är kopplade mellan ljudmixer och bildmixer vilket för att bildproducenten också kan lyssna på ljudet enligt ovan.
Aux 1
En separat utsignal som innehåller det ljudet vi vill ha på arenan inkl. speakerljud och musik. Musiken är alltså inkopplad direkt i mixerbordet.
Aux 2
En kommunikationslinje som innehåller kommentatorsljud samt bildproducentens ljud över. Denna är inkopplad till ett USB-ljudkort.
Normalt sett har vi följande uppställning på inkopplingen i mixerbordet.
1. Kommentator 1
2. Kommentator 2
3. Intervjuare
4. Speaker (behöver kopplas in i 1-4)
5. Bildproducent
6. Miljömic
9-10. Musik
Eventuell någon ändring.
HUR DET ÄR INSTÄLLNINGSMÄSSIGT INKL. AUX SKALL IN HÄR.
28. Kamera 1
Följer i huvudsak löparna lätt utzoomat. Står på våning 2.
Kameramännen styrs av bildproducenten som också har kommunikation med kameramännen och styr dem till att hitta intressanta kameravinklar. Han/hon berättar också vilken kamera som just nu är i sändning för att kameramän under tiden de inte är i sändning skall kunna byta objekt att filma, byta position eller helt enkelt vila sig lite. Bildproducenten förvarnar också precis innan han byter kamera så att de är beredda, håller kameran på rätt objekt etc.
Bildproducenten ser troligtvis också saker som inte kameramännen ser (eftersom de kollar i kameran) och kan därmed styra dem dit bildproducenten anser att fokus skall ligga.
Tanken är att via intern kommunikation så skall kameramännen få både kommentatorsljudet och bildproducentens ljud (ligger över). Till denna kommunikation använder via Iphones i första hand (bra om kameramännen därmed har med sig Iphone samt hörlurar till dessa).
29. Kamera 2
Följer i huvudsak löparna inzoomat. Står på våning 2/3.
Kameramännen styrs av bildproducenten som också har kommunikation med kameramännen och styr dem till att hitta intressanta kameravinklar. Han/hon berättar också vilken kamera som just nu är i sändning för att kameramän under tiden de inte är i sändning skall kunna byta objekt att filma, byta position eller helt enkelt vila sig lite. Bildproducenten förvarnar också precis innan han byter kamera så att de är beredda, håller kameran på rätt objekt etc.
Bildproducenten ser troligtvis också saker som inte kameramännen ser (eftersom de kollar i kameran) och kan därmed styra dem dit bildproducenten anser att fokus skall ligga.
Tanken är att via intern kommunikation så skall kameramännen få både kommentatorsljudet och bildproducentens ljud (ligger över). Till denna kommunikation använder via Iphones i första hand (bra om kameramännen därmed har med sig Iphone samt hörlurar till dessa).
30. Kamera 3
Rörlig kamera som försöker få bra kameravinklar så att både sponsorer exponeras bra och allmänt bra bilder. Exempelvis nära så att hela nummerlappen syns.
Kameramännen styrs av bildproducenten som också har kommunikation med kameramännen och styr dem till att hitta intressanta kameravinklar. Han/hon berättar också vilken kamera som just nu är i sändning för att kameramän under tiden de inte är i sändning skall kunna byta objekt att filma, byta position eller helt enkelt vila sig lite. Bildproducenten förvarnar också precis innan han byter kamera så att de är beredda, håller kameran på rätt objekt etc.
Bildproducenten ser troligtvis också saker som inte kameramännen ser (eftersom de kollar i kameran) och kan därmed styra dem dit bildproducenten anser att fokus skall ligga.
Tanken är att via intern kommunikation så skall kameramännen få både kommentatorsljudet och bildproducentens ljud (ligger över). Till denna kommunikation använder via Iphones i första hand (bra om kameramännen därmed har med sig Iphone samt hörlurar till dessa).
Notera också att vi kan ha kamera 4 som i så fall blir en fast kamera. Denna används exempelvis för att lägga resultat och startlistor.
31. Spotter
Hjälper till att få tag på vinnarna för segerintervjuer eller andra intressanta personer.
32. Tekniker
Har ansvar för att ha koll på hur allt är inkopplat (är oftast med på inkopplingen) och försöker lösa olika tekniska problem som kan dyka upp under kvällen.
Vi jobbar på att märka upp alla sladdar inkl. placera dem i lådor så det skall vara enkelt att hitta en sladd samt att lättare kunna packla upp vid uppsättning samt packa ner vid slutet av dagen.
Kommunikationsgrupp Whatsapp (preliminär uppsättning)
1) Calling (egen mobil)
2) Tävlingsledare (oftast Per)
3) Löpningsledare (egen mobil)
4) Speaker (egen mobil)
5) Kommentatorer (huvud + intervju) - via mobil/dator vår (också intercom)
6) Bildproducent - via mobil/dator vår (också intercom)
8) Eltid (egen)
9) Tävlingsadmin - via mobil/dator vår
Tävlingsadmin
Fyller i resultaten direkt i resultatinmatningsprogrammet i Antelope.
Fyller i DNS resp. DNF i resultaten också.
Intervjuare
Gör exempelvis segerintervjuer men skapar också material som går att använda på förhand tillsammans med rörlig kameraman. Sedan redigeras denna videon och läggs till i program så att den kan tas och spelas upp. Använder man hyperdeck så laddas den bara upp och triggas.
Tänk på att ni skall stå så vi exponerar våra samarbetspartners.
Speaker
Får gärna jobba från hyllan på våning 2 då vi kan dra dit en TV-monitor från våning 3. Den används vid presentationer då vi vill att tv-bild och speakeri skall vara i synk. Vi planerar att styra ljudet från våning 3 helt och hållet genom att använda ett och samma mixerbord! :)
Arenaspeaker avsluta med namn
Paragraph. Klicka här när du vill redigera.
Paragraph. Klicka här när du vill redigera.